آداب و رسوم و فرهنگ مردم قطر

قطر یکی از کشور‌های مهم در خاورمیانه است که در سال‌های اخیر به دلیل سرمایه گذاری‌های گسترده در سطج جهان و بهره مندی از امکانات مدرن و نیز میزبانی از جام جهانی 2022 توانسته جایگاه خود را در بین کشور‌های جهان ارتقا دهد و به ییک از اصلی ترین مقاصد گردشگری در جهان تبدیل شود. کشوری با وسعت کم با جاذبه‌های متفاوت. آداب و رسوم و فرهنگ مردم قطر بخش جدایی ناپذیر از زندگی مردم این کشور هستند، مردم قطر با وجود پیشرفت‌های مختلف همچنان فرهنگ بومی خود را حفظ کرده‌اند. اگر قصد سفر به قطر را دارید باید با آداب رسوم و فرهنگ مردم قطر آشنایی نسبی داشته باشید، در ادامه مقاله آداب و رسوم و فرهنگ مردم قطر و مواردی که باید در طول سفر خود به قطر مد نظر داشته باشید را بررسی خواهیم کرد.

آداب و رسوم و فرهنگ مردم قطر

فرهنگ و جامعه قطر

در قطر سنت‌ها و معماری قدیمی صحرای عربستان با خطوط افق دیدنی در ساحل، رستوران‌های بین المللی و ماشین‌های روز دنیا در ناگه اول توجه افراد را به خود جلب میکنند. علاوه بر این، فرصت‌های شغلی متعدد در کنار کیفیت بالای زندگی در قطر سبب شده تا میلیون‌ها خارجی برای کار به کشور قطر مهاجرت کنند. در نتیجه، قطر امروز یک موزاییک فرهنگی جذاب و خانه دومین جامعه بزرگ مهاجران در جهان است.

جدای از اقتصاد پر رونق که در چند دهه اخیر شکوفا شده است، قطر با ساخت موزه‌های مشهور جهانی، گالری‌های هنری، و برگزاری جشنواره‌های فیلم و کنسرت‌های در فضای باز، سرمایه‌گذاری زیادی روی فرهنگ کرده است. این کشور بدون فراموش کردن گذشته خود تلاش می‌کند آینده نگر باشد و سخت تلاش می‌کند تا تصویر سنتی خود را در جهان تغییر دهد.

فرهنگ و جامعه قطر

زبان مردم قطر

زبان رسمی مردم قطر عربی است. با وجود این، انگلیسی به طور گسترده در کشور صحبت می‌شود و در میان جامعه بزرگ مهاجران، زبان‌های فارسی و اردو زبان‌های رایج هستند. یادگیری چند کلمه و عبارات عربی می‌تواند نشان دهنده علاقه شما به این کشور و زبان آن باشد و ممکن است به شما کمک کند تا راحت تر با مردم محلی ارتباط برقرار کنید.

زبان مردم قطر

دین مردم قطر

اسلام دین رسمی در قطر است و حکومت با شریعت اسلامی مرتبط است. اکثر قطری‌ها مسلمان هستند، با این حال، قانون محدودیتی برای هویت مذهبی دیگری اعمال نمی‌کند. به گفته وب سایت دولتی Hukoomi، قانون قطر آزادی مذهبی را مجاز می‌داند و جامعه به عنوان یک کل سطح بالایی از تساهل را نسبت به نظام‌های مختلف اعتقادی مذهبی دارد. با این وجود، بازدیدکنندگان و مهاجران در قطر باید به ایمان اسلامی این کشور و مردم آن احترام بگذارند

دین مردم قطر

هویت ملی

مردم قطر از نوادگان بادیه نشین هستند، گروه‌های عشایری عرب زبان که در بیابان‌های خاورمیانه زندگی می‌کردند و سنت مهمان نوازی سخاوتمندانه را حفظ می‌کردند. با این حال، جامعه قطر در بیشتر جنبه‌ها نسبتاً محافظه‌کار است که نتیجه تأثیرات شدید سنت‌های اسلامی است. خانواده، ویژگی‌های معماری سنتی، اقلام مرتبط با گذشته ملت (مانند کوچ نشینی، چادر و فرش، شتر، تجارت دریایی و مروارید) تصاویر حاکم از نمادهای مهم ملی مردم قطر هستند.

هویت ملی

ملیت و شغل اساس ساختار اجتماعی قطر را تشکیل می‌دهد. رویه استخدام کارگران خارجی سیستمی را ایجاد کرده است که در آن ملیت‌های خاصی در بخش‌های شغلی خاص با حقوق‌هایی که بسته به ملیت متفاوت است، کار می‌کنند. بزرگ‌ترین تقسیم‌بندی بین شهروندان و خارجی‌ها است، با تقسیم‌بندی‌هایی بر اساس منطقه مبدأ، نسب‌شناسی و شیوه‌های فرهنگی. از سوی دیگر، قطری‌ها از نظر داخلی بر اساس وابستگی قبیله‌ای، فرقه مذهبی و پیوندهای تاریخی با الگوهای سکونتگاهی دسته‌بندی می‌شوند. شهر بازی و پارک های دیدنی قطر معمولا در دوحه قرار دارند، این مراکز بیشتر توسط توریست ها مورد استفاده قرار می گیرند، مردم محلی که سطح درآمد کمی دارند کمتر می توانند از شهربازی های مدرن دوحه استفاده کنند.

قطر علیرغم اینکه ثروتمندترین کشور جهان است، نابرابری اجتماعی زیادی دارد. با این حال، این کشور با توسعه برنامه‌های رفاهی اجتماعی گسترده، از جمله مراقبت‌های بهداشتی رایگان، آموزش ابتدایی از طریق دانشگاه، کمک‌های بلاعوض مسکن و تسهیلات یارانه‌ای سعی دارد تا این نابرابری را در کشور خود از بین ببرد.. در سال‌های اخیر مؤسساتی برای حمایت از خانواده‌های کم‌درآمد و افراد معلول از طریق برنامه‌های آموزشی و شغلی راه‌اندازی شده‌اند.

نقش‌ های جنسیتی در قطر

نقش‌های جنسیتی در قطر

نسبت مردان به زنان در جامعه قطر بسیار بالاست. تعداد مردان بیش از سه به یک از زنان در قطر بیشتر است. عدم تعادل جنسیتی چالشی برای جامعه قطر است، زیرا فرهنگ جنسیتی و متعاقباً حقوق جنسیتی نابرابر بین زن و مرد را تداوم می‌بخشد. علت اصلی این امر را می‌توان مهاجرت مردان برای کار در قطر دانست.

با وجود تلاش‌ها برای یافتن تعادل بین فرهنگ سنتی و مدرن، ارزش‌ها و آداب و رسوم قدیمی قطر، مانند محیط‌های عمومی تفکیک جنسیتی، هنوز وجود دارند و هسته اصلی هویت ملی هستند. موانع قانونی مانند قانون سرپرستی مردان و همچنین عوامل فرهنگی به این معناست که زنان از دستیابی به حداکثر توان خود بازدارند. این نه تنها بر زنان بلکه بر مردان و متعاقباً کل کشور تأثیر منفی می‌گذارد.

حقوق زنان در قطر

حقوق زنان در قطر

با وجود شکاف در برابری جنسیتی، زنان در قطر حقوقی دارند: آنها می‌توانند رای دهند، در انتخابات محلی شرکت کنند، به خارج از کشور سفر کنند، در تمام بخش‌های زندگی عمومی و اجتماعی شرکت کنند و تحصیل کنند. در واقع، اکثریت دانشجویان دانشگاه‌های قطر را زنان تشکیل می‌دهند، به این معنی که آنها جایگاه بالایی در محیط‌های حرفه‌ای و آموزشی دارند. در نتیجه، نرخ مشارکت زنان قطری در نیروی کار بالاتر از میانگین جهانی (51 درصد) است.

علاوه بر این، دولت قطر پیش بینی می‌کند که نرخ اشتغال زنان به عنوان یک روند افزایشی ادامه خواهد داشت. اکثریت قطری‌ها مشارکت زنان در نیروی کار را مثبت می‌دانند. علاوه بر این، بسیاری از زنان آرزو دارند مانند اعلیحضرت شیخه موزا بنت ناصر (رئیس بنیاد آموزش، علم و توسعه جامعه قطر) باشند و در تمام سطوح جامعه کار و تحصیل کنند.

فرهنگ آشنایی مردم قطر

یکی از بزرگترین موانع اشتغال زنان، تعهدات خانوادگی است. خانواده شالوده جامعه و ساختار قطر است و به عنوان یک جامعه معمولاً مردسالار، مردان در رأس خانواده قرار دارند. گفته می‌شود، طلاق در قطر قانونی است و نرخ طلاق به ویژه در میان زوج‌های جوان به طور پیوسته در حال افزایش است. بسیاری از مهاجران و مسافران زن می‌گویند که در قطر احساس امنیت می‌کنند، – قطر به طور کلی کشوری امن با نرخ جرم پایین است.

فرهنگ آشنایی مردم قطر

رایج ترین نوع احوالپرسی شفاهی در کشورهای حاشیه خلیج فارس – سلام علیکم (به معنای واقعی کلمه، درود خدا بر شما) – اغلب است که توسط غیر مسلمانان نیز استفاده می‌شود. این خطاب حتی در مجالس رسمی نیز به کار می‌رود و پاسخ صحیح آن و علیکم السلام است.

بسته به جنسیت، قطری‌ها روش‌های متفاوتی برای احوالپرسی با یکدیگر دارند. برای مثال، مردان تمایل دارند به عنوان یک سلام رسمی دست بدهند. اگر در یک محیط غیررسمی هستید و فرد را به خوبی می‌شناسید، می‌توانید گونه یکدیگر را ببوسید (سه بار روی گونه راست). با این حال، اگر با یکی از اقوام یا دوستان نزدیک ملاقات کردید، می‌توانید با دو بار لمس بینی به یکدیگر سلام کنید.

در قطر اما قوانین احوالپرسی بین زن و مرد متفاوت است و بهترین توصیه این است که منتظر باشید تا شخص قطری پیش قدم شود. مردان و زنان در قطر به طور معمول به یکدیگر دست نمی‌دهند. به همین ترتیب، مردان ممکن است از دراز کردن دست خود به سمت زنان یا حتی نشستن در کنار آنها خودداری کنند. همین طور اگر زنی هر دو دست را در کنار هم بگیرد، نشانه آن است که نمی‌خواهد آنها را تکان دهد.

گفتگو و ارتباطات در قطر

گفتگو و ارتباطات در قطر

موضوعات تابو

به عنوان یک کشور محافظه کار، توصیه می‌شود در قطر در مورد جنسیت، مذهب یا سیاست صحبت نکنید. حتی اگر نظرات شما در مورد این موضوعات برای شما منطقی به نظر می‌رسد، باید در نظر داشته باشید که آنها از منظر دیگری ممکن است با قوانین کشور قطر در تضاد باشند. همچنین باید توجه داشت که انتقاد از امیر (طبق قانون اساسی) جرم است و هر سخن ناشایستی در مورد حضرت محمد (ص) توهین آمیز تلقی می‌شود. از پرسیدن سؤالات شخصی از افراد محلی – به ویژه در مورد اعضای زن خانواده آنها – خودداری کنید و از ابراز تحسین برای دارایی‌های مادی آنها خودداری کنید. حریم خصوصی آشنا برای اکثر اعراب یک ارزش اساسی است.

تشریفات

تشریفات

قطری‌ها می‌دانند که مهاجران با تمام سنت‌های محلی آشنا نیستند. با این حال، سلسله مراتب باید در سازمان‌های قطری رعایت شود. تشریفات در قطر براساس ساختار سلسله مراتبی (از ارشد تا جوان) یا سناستوار است. بزرگان در جامعه قطر بسیار مورد احترام هستند.

زبان بدن در قطر

یکی از جنبه‌های مهم درک فرهنگ و آداب معاشرت در قطر، یادگیری آداب رفتاری پیرامون زبان بدن و تماس فیزیکی است. در اینجا چند نکته کلیدی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید.

زبان بدن در قطر

حرکات دست

حرکات دست در قطر مسائلی جدی است و می‌تواند مجازات قانونی شما را از جریمه تا حبس در پی داشته باشد. برای جلوگیری از تفسیر نادرست، از حرکات زیر اجتناب کنید:

با استفاده از انگشت خود از کسی بخواهید که به سمت شما بیاید یا به کسی یا چیزی اشاره کند. در عوض، می‌توانید از کف دست خود استفاده کنید.

انجام علامت شست بالا – مفهومی توهین آمیز دارد، مانند استفاده از انگشت وسط در کشورهای غربی.

روی هم زدن پاها – می‌توان آن را به عنوان تکبر یا به عنوان نشانه‌ای از بی احترامی تفسیر کرد، به خصوص اگر در مقابل یک فرد مسن یا فردی با موقعیت سلسله مراتبی بالاتر نشسته باشید.

زیره کفش خود را جلوی مردم بلند کنید یا با پا به هر کسی اشاره کنید.

ارتباط غیر کلامی

ارتباط غیر کلامی

از سوی دیگر، زبان بدن یا ارتباط غیرکلامی در فرهنگ‌های عربی بسیار رایج است، مانند حرکات زیر:

لمس کردن تمام نوک انگشتان در حالی که دست خود را دراز کرده‌اید به معنای صبور بودن یا صبر کردن است.

گرفتن دست به سمت بیرون با کف دست پایین و سپس چرخاندن ناگهانی آن به سمت بالا به معنای “چرا؟ ” یا چی؟ “.

خم کردن سر به پهلو با لبخند معمولاً به معنای بله است.

تکیه دادن سر به عقب با چانه و ابروهای بالا نیز به معنای خیر است.

قرار دادن دست راست بر روی قلب، راهی گرم برای احوالپرسی با کسی است.

بالا و پایین بردن سریع ابروها با چهره‌ای جدی به این معنی است که چیزی راضی کننده نیست.

نوع پوشش مردم قطر

جامعه قطری به شدت تحت تأثیر آداب و رسوم اسلامی است، بنابراین نوع پوشش مردم بومی قطر عموماً سنتی و محافظه کارانه است. زنان و مردان لباس ملی می‌پوشند. مردان عرب قطری معمولاً یک ردای تمام قد سفید روان ( تَوَب ) – روی شلوار و یک زیر پیراهن – با صندل‌های هوشمند و کفیه (روسری سفید پوشیده شده روی سر) با طناب سیاه می‌پوشند. در همین حال، زنان عرب قطری یک لباس تمام قد مشکی ( عبایا ) – عموماً روی لباس‌های غربی – می‌پوشند، اما برخی دیگر از حجاب سر نیز استفاده می‌کنند. لباس سنتی آنها اغلب با گلدوزی‌های طلا یا نقره تزئین شده است. اگرچه هنوز محافظه کارانه است، اما لباس زنان قطری بسیار کمتر از عربستان سعودی همسایه رسمی است.

در مجالس رسمی، لباس اداری استاندارد برای مردان پیراهن آستین بلند، کراوات و شلوار سبک وزن است. کت و شلوار به ندرت پوشیده می‌شود، مگر در جلسات کاری مهم. برای خانم‌ها، لباس کار قابل قبول، لباس، شلوار/دامن (همیشه تا زیر زانو)، با یقه‌ی ملایم و کمتر از نیم آستین است.

در حالی که قطری‌های محلی لباس‌های سنتی می‌پوشند، انتظار ندارند خارجی‌ها نیز چنین کنند. با این حال، کدهای لباس خاصی وجود دارد که همه باید از آنها پیروی کنند. آقایان باید از پوشیدن شلوارک و پیراهن بدون آستین در خیابان خودداری کنند. خانم‌ها نیزباید از پوشیدن لباس‌های آشکار که شانه‌ها و زانوها را نمی‌پوشاند، یا تنگ یا شفاف در فضاهای عمومی خودداری کنند.

قانون پوشش یک موضوع جدی برای دولت است و نقض آن می‌تواند منجر به مجازات‌های پیش بینی شده توسط قانون مجازات شود. در سال 2012، یک سازمان غیردولتی قطری یک کمپین آموزنده راه اندازی کرد تا به بسیاری از خارجی‌ها در مورد قوانین عفت عمومی هشدار دهد.

نوع پوشش مردم قطر

آداب غذاخوری در قطر

دعوت شدن به خانه فرد بومی در قطر فرصتی عالی برای تجربه یک فرهنگ جدید و آشنایی با مردم محلی است. و اگر این آداب به درستی رعایت شود، مردم قطر بسیار مهمان نواز و دوستانه هستند.

با این حال، اگر دعوتی به خانه شخصی دریافت کردید، تصور نکنید که می‌توانید همسر یا خانواده خود را نیز ببرید. برای قطری‌ها معمول نیست که زوج‌ها یا خانواده‌ها را سرگرم کنند. همچنین، همراه داشتن یک هدیه کوچک (شیرینی، گل، یا سوغاتی خانه داری) یا یک ظرف کوچک برای به اشتراک گذاشتن مؤدبانه اما نه اجباری است.

فرهنگ مردم قطر

هنگامی که در خانه میزبان هستید، هنگام ورود به اتاق پذیرایی همیشه کفش‌های خود را درآورید و هر چیزی را که میزبان برای خوردن یا نوشیدن به شما پیشنهاد می‌کند (با دست راست) بپذیرید. در فرهنگ عربی تقسیم غذا راهی برای ابراز محبت و ایجاد پیوند است، بنابراین پذیرفتن مهمان نوازی بی ادبانه است.

وقتی سیر شدید، فقط مقدار کمی از غذا را در بشقاب خود بگذارید تا میزبان شما متوجه شود. و اگر از شما دعوت شد که روی زمین بنشینید (پاهای ضربدری) و با دستانتان غذا بخورید، احساس غریبی نکنید. میزبان شما ممکن است برای افرادی که نمی‌دانند چگونه با دست غذا بخورند، کارد و چنگال تهیه کند و افراد مسن همیشه در درجه اول سرو می‌شوند. قبل از اولین بار خوردن یا آشامیدن بسم الله بگویید. و بعد از اتمام شام برای تشکر از میزبان الحمدلله بگویید.

آداب غذاخوری در قطر

آداب غذاخوری در رستوران ها

هنگام صرف غذا در رستوران‌ها می‌توانید با استفاده از کف دست با پیشخدمت ارتباط بگیرید، اما انگشت اشاره خود را بالا نبرید. در موقعیت‌های رسمی به چیدمان صندلی‌ها توجه کنید. و در نهایت، بحث بر سر صورتحساب شام رایج است و یک قطری معمولاً برنده می‌شود. محل برگزاری اغلب هزینه خدمات را به صورت حساب شما اضافه می‌کند، اما در غیر این صورت، انعام 10٪ مناسب است.

آداب غذاخوری در رستوران ها

معاشرت در قطر

مهاجران تقریباً 85 درصد از کل جمعیت قطر را تشکیل می‌دهند. اکثر این افراد در مجتمع‌ها یا ساختمان‌های آپارتمانی زندگی می‌کنند که توسط کارفرمایان آنها ارائه می‌شود، بنابراین اغلب اولین تماس شما با سایر خارجی‌ها ااز این مکان‌ها آغاز می‌شود. هنگامی که در این کشور هستید، می‌توانید به انجمن‌های بسیاری بپیوندید تا با دوستان جدیدی همسو علایق خود آشنا شوید. افراد همچنین قبل از ورود به انجمن‌های آنلاین می‌پیوندند تا با مهاجران با تجربه ارتباط برقرار کنند و مشاوره دریافت کنند. اما در حالی که معاشرت با سایر خارجی‌ها ممکن است کار آسانی به نظر برسد، همیشه نمی‌توان همین را در مورد دوستی با ساکنان محلی گفت. عربی صحبت نکردن می‌تواند مانعی برای یکپارچگی کامل و همچنین آداب و رسوم مذهبی باشد.

زندگی شبانه در قطر

زندگی شبانه قطر در دوحه متمرکز است، جایی که می‌توانید بین کلوپ‌های شبانه، کنسرت‌ها، سالن‌ها، بارها و رستوران‌های مختلف را مشاهده کنید. بیشتر رستوران‌ها در اطراف یا داخل هتل‌های بین المللی قرار دارند. با این حال، توجه داشته باشید که نوشیدن مشروبات الکلی در ملاء عام در قطر ممنوع است و فقط مکان‌های دارای مجوز می‌توانند نوشیدنی‌های الکلی بفروشند. همچنین حضور در انظار عمومی در حالت مستی ممنوع است.

اگر اهل فعالیت در صبح هستید، فعالیت‌های زیادی در قطر برای شما وجود دارد. بزرگترین هتل‌ها خدماتی مانند برانچ، درمان‌های آبگرم، استخر و سونا ارائه می‌دهند. در طول ماه رمضان، حتی برای غیرمسلمانان نمی‌توانید بین طلوع و غروب آفتاب در ملاء عام غذا بخورید یا بنوشید. رستوران‌ها احتمالا در این زمان‌ها باز نخواهند بود. برخی از مکان های دیدنی قطر در شب نیز باز هستند.

روابط در قطر

قرار ملاقات با یک قطری از قوانین کاملاً خاصی پیروی می‌کند. زن و مرد در قطر می‌توانند با تلفن، پیامک و ایمیل صحبت کنند، اما تنها در صورتی می‌توانند حضوری همدیگر ملاقات کنند که یکی از اعضای خانواده همراهشان باشد. در این صورت مرد جوان می‌تواند زن جوان را نیز بدون پوشش ببیند. با این حال، فقط در صورتی می‌توانید قرار ملاقات بگذارید که قبلاً قصد ازدواج داشته باشید. زوجین در این دوره به بررسی شرایط ازدواج می‌پردازند که شامل مواردی مانند تمایل عروس به کار پس از ازدواج یا تنها همسر بودن می‌شود. پس از توافق نهایی، زوجین یک جلسه مشاوره قبل از ازدواج ترتیب می‌دهند.

معمول نیست که یک مهاجر با یک مرد یا زن قطری قرار بگذارد. دلیل اصلی این امر این است که اکثر آنها در حال حاضر با مردان یا زنان قطری دیگر نامزد کرده‌اند. علاوه بر این، زنان غربی در مورد آداب و رسوم اجتماعی که به طور کلی با ارزش‌های مردان قطری (یا مسلمان) همخوانی ندارد، لیبرال‌تر هستند. واقعیت مهم دیگری که باید در مورد روابط با بومیان در نظر گرفت این است که ازدواج بین مردان مسلمان و زنان مسیحی در قطر مجاز نیست (مگر با اجازه دادگاه‌های شرعی).

روابط در قطر

به همین دلیل، شما اجازه ازدواج با یک قطری را خواهید داشت، اما به شرطی که خود را مسلمان کنید، که باعث می‌شود قرار ملاقات با یک قطری بعید باشد. حتی اگر از قبل مسلمان باشید، از یک کشور دیگر، اوضاع ممکن است پیچیده باشد.

مردان قطری که مایل به ازدواج با زنان غیرقطری هستند باید از کمیته ازدواج مجوز دریافت کنند که می‌توان آن را رد کرد. با توجه به این موانع، رایج ترین وضعیت در قطر، قرار ملاقات خارجی‌ها با خارجی‌ها است. با این حال، مهم است که مهاجران درک کنند که برخی روش‌های عمومی برای ابراز علاقه مانند بوسیدن یا در آغوش گرفتن، در قطر غیرقانونی است. مخصوصا در فضاهای خانوادگی این اقدامات می‌تواند منجر به جریمه یا تبعید از محل شود.

خانواده

خانواده بنیان جامعه قطر است و به گروهی بزرگتر از واحد داخلی اطلاق می‌شود. پس از ازدواج، زنان عضوی از دودمان پدری خود می‌مانند، اما تا حدی در خانواده شوهرشان نیز ادغام می‌شوند. ترجیح این است که با اعضای خانواده شوهرشان زندگی کنند یا حداقل با آنها نزدیک باشند. یا در یک خانوار بزرگ، مجتمع‌های خانوادگی دیواری با خانه‌های مجزا، یا در یک محله.

شب های قطر

قبل از عروسی، قطری‌ها باید در یک سری برنامه‌های مشاوره و آموزش قبل از ازدواج شرکت کنند. غربالگری پزشکی قبل از ازدواج نیز برای همه برای مبارزه با خطر ژنتیکی اجباری است.

 ازدواج

مراسم ازدواج مسلمانان در قطر در دادگاه شرع برگزار می‌شود. هیچ گزینه ازدواج مدنی برای غیر مسلمانان وجود ندارد، با این حال، برخی از سفارتخانه‌ها و کلیساها می‌توانند برای غیر قطری‌ها ازدواج کنند، زیرا شما نمی‌توانید به عنوان یک زوج خارج از ازدواج زندگی کنید. اگرچه تعدد زوجات از نظر شرعی و قانونی مجاز است، اما مردم دیگر از این رویه در قطر پیروی نمی‌کنند. در واقع زن می‌تواند حتی اگر شوهرش با زن دیگری ازدواج کند طلاق دهد. اتفاقا از سال 1980 آمار طلاق در قطر رو به افزایش بوده است.

زنان اغلب لباس‌های مجلسی می‌پوشند و مردان نیز شمشیر و دشداشه رسمی می‌پوشند. آنها همچنین می‌توانند کت و شلوار یا هر لباس عروسی مناسب دیگری بپوشند. برای شب خاص، داماد یک شنل سیاه بر روی یک لباس سفید می‌پوشد و عروس لباس سنتی سفید به تن می‌کند.

زندگی در قطر

فرهنگ کار و تجارت در قطر

صبر یک هدیه است، جلسات تجاری در قطر ممکن است بیشتر از کشورهای غربی طول بکشد. این به خاطر آیین‌های فرهنگی متفاوت و این واقعیت است که مردم خلیج آرام تر و کندتر هستند. به وقت شناسی هم چندان سخت گیر نیستند، یعنی اگر جلسه کمی دیر شروع شود توهین آمیز نیست.

همچنین مرسوم است که قبل از اینکه مستقیماً وارد امور تجاری شوید، با یکدیگر صحبت‌های کوچکی انجام دهید. اگر این کار را انجام دهید، آنها احتمالاً تصور می‌کنند که شما بی تاب هستید یا شخصاً به آنها علاقه ندارید. قطری‌ها وقت خود را صرف می‌کنند و از شما در مورد سلامت عمومی، خانواده، آشنایی متقابل و غیره سؤال می‌کنند. همچنین اگر سعی کنید مکالمه را ادامه دهید از آن قدردانی خواهند کرد.

ایرلاین قطر ایرویز که به عنوان خط اصلی ارتباط هوایی قطر شناخته می شود، امکان سفر ایمن و بدون مشکل را برای مسافران از کشور های مختلف دنیا فراهم کرده است. قطر ایرویز سالانه سودآوری بالایی برای کشور قطر دارد و در تمام دنیا شناخته شده است .

هنگامی که به طور رسمی شروع به صحبت در مورد تجارت می‌کنید، ممکن است چندین وقفه مانند زمان نماز، تماس‌های تلفنی و سوالات همکاران داشته باشید. همچنین سعی کنید از نشان دادن کوچکترین نشانه‌ای مبنی بر دلخوری یا بی حوصلگی خودداری کنید. در نهایت، به یاد داشته باشید که هفته کاری معمولی از یکشنبه تا پنجشنبه – از ساعت 7: 30 تا 12: 00 و از 15: 30 تا 19: 00 ادامه دارد.

خرید و خدمات در قطر

خرید کردن ورزش ملی قطر است – و فهمیدن دلیل آن کار سختی نیست. از گشت و گذار در بازارهای محلی (بازارها) گرفته تا کاوش در مجتمع‌های مراکز خرید آینده، قطری‌ها در خرید و فروش باهوش هستند. اما اگر مشکلی پیش بیاید چه؟ چه چیزی می‌توانید در ارتباط با خدمات مشتری انتظار داشته باشید؟

قانون حمایت از مصرف‌کننده، تمامی محصولات و خدمات را پوشش می‌دهد، این قانون به شهروندان اجازه می‌دهد تا انجمن‌ها و گروه‌هایی برای حقوق مصرف‌کننده راه‌اندازی کنند که به ارائه اطلاعات به مصرف‌کنندگان کمک می‌کنند، از منافع مصرف‌کنندگان دفاع می‌کنند، نگرانی‌ها و شکایات خود را به مقامات مربوطه منتقل می‌کنند

ساعات کار موسسات عمومی در قطر

بانک‌ها از یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت 30 : 7 تا 00 : 13 باز هستند.

مراکز خرید از ساعت 00 : 10 تا 00 : 22 باز هستند (بانک‌های موجود در مراکز خرید معمولاً ساعات بازار را نگه می‌دارند) – یکشنبه تا یکشنبه. ساعات کاری در ماه مبارک رمضان تغییر می‌کند.

تعطیلات رسمی کشور قطر

قطر در مجموع چهار روز تعطیل ملی دارد که به شرح زیر است:

روز ملی قطر: 18 دسامبر (سالانه)؛

روز ملی ورزش در سه شنبه هفته دوم فوریه (سالانه)؛

عید فطر (که به آن عید افطار نیز می‌گویند که پایان ماه رمضان است)؛

عید قربان (که جشن قربانی نیز نامیده می‌شود؛ دومین عید از دو عید اسلامی که هر سال در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود).

مردم برای جشن گرفتن این تعطیلات در مکان‌های مختلف در سراسر کشور فعالیت‌های ویژه‌ای مانند رویدادهای فرهنگی، کنسرت‌ها و نمایش‌های آتش بازی ترتیب می‌دهند.

ماه مبارک رمضان

ماه مبارک رمضان

رمضان ماه مبارک مسلمانان است. در این مدت مسلمانان باید بین طلوع و غروب آفتاب روزه بگیرند. بنابراین در طول روز، کشور قطر نسبتاً آرام است. با این حال، هنگامی که خورشید غروب می‌کند، مردم محلی تقریباً هر شب هفته از یک فضای جشن لذت می‌برند. در حال حاضر، ماه رمضان در بهار است اما تاریخ دقیقی وجود ندارد، زیرا با بسیاری از موارد در تقویم اسلامی، این به چرخه ماه بستگی دارد. مردم در ماه رمضان نمی‌توانند در ملاء عام غذا بخورند و بیاشامند، مگر کودکان خردسال، خانم‌های باردار و پریود، سالمندان و بیماران مزمن. مردم قطر هدیه دادن را در فرهنگ اسلامی به ویژه در ماه رمضان بسیار دوست دارند. مسلمانان می‌توانند هدایایی مانند عطر، لباس و دام بدهند و دریافت کنند، اما سنتی ترین هدیه اسلام غذا است.

تغییرات منطقه ای

جمعیت قطر شهری و ساحلی است: 70 درصد از ساکنان در پایتخت، دوحه زندگی می‌کنند که مرکز اصلی اداری، تجاری و فرهنگی است. فقط تعداد کمی از قطری‌ها سبک زندگی سنتی عشایری را از دوران قدیم حفظ کرده‌اند. این افراد بیشتر در شمال شبه جزیره، جایی که ما می‌توانیم بقایای نادری از پوشش گیاهی و مناطق کشاورزی آبی را پیدا کنیم زندگی می‌کنند.

از آنجایی که شهروندان قطری تنها بخش کوچکی (15%) از کل جمعیت امروزی (حدود 2. 7 میلیون نفر) را تشکیل می‌دهند و در منطقه متمرکزی از کشور زندگی می‌کنند، تفاوت زیادی در فرهنگ، هنجارها و رفتار در بین مردم وجود ندارد. مناطقی که تعداد کارگران خارجی که در آنجا زندگی می‌کنند – بیشتر از پاکستان، هند و ایران – بسیار بیشتر از بومیان است، می‌توانید انتظار داشته باشید که ترکیبی هیجان انگیز از تأثیرات فرهنگی را پیدا کنید.

تغییرات منطقه ای قطر

نکاتی در مورد فرهنگ و آداب مردم قطر

قطر کشوری بسیار سنتی با ظاهری مدرن و غربی ممکن است مردم را گمراه کند تا میراث محافظه کارانه آن را فراموش کنند. بنابراین رعایت فرهنگ و آداب معاشرت در قطر مهم است. اگر از قوانین رفتار اجتماعی پیروی کنید، از هرگونه سوء تفاهم یا به مشکل خوردن با قانون جلوگیری خواهید کرد. نکات زیر – که در سایت وزارت امور خارجه قطر آمده است – ممکن است مفید باشد:

شما نمی‌توانید برخی از احساسات را به صورت علنی ابراز کنید زیرا طبق قانون ممکن است منجر به دستگیری و زندانی شدن شما شود.

از گرفتن عکس از تأسیسات نظامی یا افراد دیگر بدون رضایت آنها، به ویژه بانوان عرب خودداری کنید.

شما باید برای خوشامدگویی به افراد تازه وارد، به ویژه افراد مسن یا افراد عالی رتبه باید بلند شوید. شما باید از سلام اسلامی به افراد مسن استفاده کنید.

برای پذیرفتن نوشیدنی‌هایی که به شما پیشنهاد می‌شود از دست راست خود استفاده کنید.

فرهنگ و آداب مردم قطر

هنگامی که مردی با زنی قطری ملاقات می‌کند، باید از دست دادن با او خودداری کند، مگر اینکه او ابتدا دست خود را دراز کند.

شما نباید به مهمانان مسلمان خود مشروبات الکلی یا غذاهای حاوی گوشت خوک ارائه دهید.

غیر مسلمانان می‌توانند در هتل‌ها (به شرطی که مجوز خاصی برای این کار وجود داشته باشد) یا منازل خود مشروبات الکلی مصرف کنند. با این حال، آنها نمی‌توانند در زمان مستی در انظار عمومی ظاهر شوند.

غیر مسلمانان مجبور نیستند در ماه مبارک رمضان روزه بگیرند. ولى از صبح تا غروب از خوردن و آشاميدن و سيگار كشيدن در ملاء عام پرهيز كنند.

وارد کردن مواد مخدر و گوشت خوک نیز به قطر ممنوع است.

خانواده

سخن پایانی

فرهنگ مردم بومی قطر با فرهنگ مدرن و غربی آمیخته شده است اما این آمیختگی به معنی فراموشی وابستگی‌ها و فرهنگ بومی نیست. در این مقاله ویژگی‌های مهم اجتماعی و آداب و رسوم مردم قطر را بررسی کردیم. اگر قصد سفر به قطر را دارید می‌توانید با رعایت این نکات ساده سفر راحت تر داشته باشید و بتوانید بهتر با مردم محلی ارتباط برقرار کنید. قطر جاذبه ها و مکان های دیدنی فراوانی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *